سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوچرخه برقی

بهترین شهرهای جهان برای تردد سبز

بهترین شهرهای جهان برای تردد سبز

 

 

جهان امروز با بحران‌های ساخته دست بشر نظیر آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی دست و پنجه نرم می‌کند؛ تغییر سبک زندگی و به ویژه تردد می‌تواند آینده‌ای پایدارتر و سبزتر را پیش روی نسل‌ها و شهرهای آینده قرار دهد.

امروزه در بسیاری از شهرهای جهان خودروها مالکیت خیابان‌ها را به دست گرفته و اثرات منفی را بر آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی به جای گذاشته است. این در حالی است که بسیاری از مردم نیز تردد سبز را به عنوان راه رهایی از دو بحران نامبرده تصور کرده و برای ترویج آن کوشیده‌اند. بعضی از نقاط دنیا نیز از زمان پیدایش تا به امروز، جایگاهی به عبور و مرور خودروها و وسایل حمل و نقل موتوری اختصاص نداده و تنها عابران پیاده، دوچرخه‌سواران، افراد سوار بر اسکوتر و سایر حامیان تردد پاک را مجاز به بهره‌گیری از فضاهای عمومی دانسته است. در این میان، مدیران و ساکنان شهرهای ساحلی و جزایر بیشترین استقبال را از تردد سبز می‌کنند و گردشگران نیز تمایل دارند بدون خودرو از چشم‌اندازهای آبی و سبز آنجا دیدن کنند. کیفیت هوا در این جزایر بسیار مطلوب است و اثرات جزایر گرمایی جایی در آن‌ها ندارد. ادامه به معرفی چند نمونه از این شهرهای ساحلی سبز پرداخته می‌شود.

خیت هورن، هلند

شهر کوچک خیت هورن که به "ونیز هلند" نیز شهرت دارد در شمال شرقی کشور واقع شده است. مسیرهای قایق‌سواری، پیاده‌راه‌ها و جاده‌های مخصوص دوچرخه‌سواری سراسر شهر را فرا گرفته و فضایی برای عبور و مرور خودروها به جای نگذاشته است. بام اغلب خانه‌های خیت هورن که پیدایش بسیاری از آن‌ها به قرن هجدهم میلادی باز می‌گردد از کاه گل پوشیده شده و گل‌ها و گیاهان زیبای بومی دور تا دور آن‌ها را فرا گرفته است. در سراسر شهر، بیش از 170 پل چوبی احداث شده است که تنها توسط عابران پیاده و دوچرخه‌سواران مورد استفاده قرار می‌گیرد. خیت هورن زیبا، هر ساله میزبان سیل عظیمی از گردشگران سراسر دنیا است که غالباً به بهانه قایق‌سواری در کانال‌ها و صرف نوشیدنی‌های گوارای ساحلی عازم هلند و این دهکده زیبا می‌شوند.

بهترین شهرهای جهان برای تردد سبز

دوبروونیک، کرواسی

دوبروونیک، شهری تاریخی در کرواسی که در ساحل دریای آدریاتیک و در نزدیکی آخرین قسمت تنگه دوبروونیک واقع شده است، یکی از برجسته‌ترین مقصدهای توریستی در دریای آدریاتیک به شمار می‌رود که در سال 1979 میلادی به فهرست میراث جهانی یونسکو پیوست. کامیابی دوبروونیک همواره مدیون تجارت دریایی بوده ضمن اینکه تردد سبز نیز نقش مهمی در افزایش کیفیت زندگی و جذب گردشگر به آن ایفا کرده است. اگرچه دور تا دور شهر را خودروها و وسایل حمل و نقل دیگر فرا گرفته با این حال، هر گونه تردد وسیله موتوری در خیابان‌ها و معابر آن ممنوع است. در واقع، پیاده‌روی شیوه غالب تردد در شهر به حساب می‌آید که زیرساخت‌های باکیفیت مربوطه نیز این نوع رفت و آمد را برای ساکنان و گردشگران تسهیل کرده است.

بهترین شهرهای جهان برای تردد سبز

جزیره سرک درکانال مانش

جزیره سرک از دیگر نقاط ساحلی بدون خودروی جهان به حساب می‌آید که در کانال مانش، مرز بین انگلستان و فرانسه واقع شده است. این جزیره با مساحتی بیش از پنج کیلومتر و 500 متر، حدود 700 نفر جمعیت را در خود جای داده است و مردم آن به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی تکلم می‌کنند. ساکنان از طریق پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری به رفت و آمد می‌پردازند و تنها تراکتورها به عنوان خودروهای موتوری حق تردد در این فضاهای سراسر پوشیده در گیاهان سبز را دارند. جالب است بدانید که تراکتورها به عنوان آمبولانس وظیفه حمل افراد بیمار را به مراکز درمانی دارند که البته طراحی آن‌ها برای راحتی کاربران با نوع معمولی متفاوت است. بهترین مسیر برای دسترسی به این جزیره از طریق گرنزی، جزیره‌ای در کانال مانش و خلیج نرماندی امکان‌پذیر است که سفری حدود 50 دقیقه‌ای را پیش روی بازدیدکنندگان و ساکنان قرار می‌دهد.

بهترین شهرهای جهان برای تردد سبز

جزیره ماکیناک، ایالات متحده آمریکا

ماکیناک جزیره و منطقه‌ای تفریحی است که حدود 8. 3 مایل مربع از ایالت میشیگان آمریکا را از آن خود کرده است. تردد خودروها و تمام وسایل نقلیه موتوری در ماکیناک ممنوع است و تنها انواع مشخصی آن هم برای بهبود خدمات‌رسانی در فصول سرد، مجاز به رفت و آمد در فضاهای عمومی شهر هستند. ساکنان و گردشگران شهر از طریق پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا گاری‌هایی که به اسب‌ها متصل شده است، امور روزمره خود را انجام می‌دهند یا به بازدید از مراکز تفریحی و گردشگری شهر می‌پردازند. ساخت و ساز در این جزیره بدون خودرو به ندرت صورت گرفته و حدود 80 درصد فضا به زمین‌های عمومی اختصاص داده شده است؛

بهترین شهرهای جهان برای تردد سبز